menu

Wednesday, January 26, 2011

Blood donation

ok hari ini sudah 6x aku derma darah..semuanya ok jew..first time derma darah mase aku kt PLKN..selepas pada 2 semangat aku nk donate membuak-buak jew..!! ingat g mase first time nk derma aku kene cucuk 9x ngn jarum yang besar 2 sebab x jumpe urat aku..huhu...sampai nurse 2 tanye nk teruskn jugk ke derma darah nie..hahah...asa cam puas jew bila derma darah nie..!! ada setengah orang x nk donate sebb takut GEMOK..!!! betul ke.?? erm...ak asa x pun sebb lau makan ubat yang dia bagi 2 baru gemuk..!! aku golongan darah B..anda??? heheh


ANDA LAYAK MENDERMA DARAH SEKIRANYA : 
  1. Anda sihat pada hari tersebut.
  2. Anda berumur 18-60 tahun.
  3. Berat badan melebihi 45kg.
  4. Tidur melebihi 5 jam.
  5. Tiada masalah perubatan.
  6. Tidak mengambil sebarang ubat ( seperti antibiotik )
  7. Anda telah mengambil sedikit makanan sebelum menderma darah.
  8. Pendermaan terakhir melebihi 3 bulan.
  9. Anda tidak terlibat dalam kegiatan seperti : 
  • Hubungan sejenis ( homosexual )
  • Hubungan jenis dengan kedua-dua jantina (bisexual )
  • Hubungan jenis dengan pelbagai pasangan atau pekerja seks komersil.
  • Penyalahgunaan dadah secara suntikan.
  • Menjadi pasangan kepada golongan diatas.
450ml darah diambil

BANTULAH GOLONGAN YANG MEMERLUKAN DARAH !!!

No comments:

Post a Comment