menu

Friday, July 8, 2011

Jauh Di Sudut Hati

dunia.. dunia.. apa nak jadi lah. yang ni duk cakap mcm nie, yang sana duk hentam baik. Masyaallah..!! aku bingun sekarang apa mau jadi dengan Malaysia. hrumm.. nyata pemikiran people memang berbeza. for sure la ada side gov and pembangkang. :)

what I want tell for sure about BERSIH 2.0.

Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil atau Gabungan Pilihanraya Bersih dan Adil (lebih dikenali dengan nama Bahasa Malaysia "BERSIH") yang dikeluarkan Communique pertama bersama pada 23 November 2006.
Pada penubuhannya, BERSIH terdiri daripada organisasi masyarakat sivil dan parti-parti politik dengan matlamat untuk berkempen untuk pilihan raya yang bersih dan adil di Malaysia.Perjalanan BERSIH setakat ini telah monumental dan dilupakan. Demonstrasi awam November 2007, yang menyaksikan beribu-ribu rakyat Malaysia biasa mengambil jalan-jalan untuk menyokong pilihanraya yang bersih dan adil, adalah satu ketika yang kritikal dalam perjalanan pilihan raya negara kita.Hampir 3 ½ tahun kemudian, matlamat BERSIH terus relevan.Masa kini telah datang untuk BERSIH untuk meneruskan perang salib untuk pilihan raya yang bersih dan adil yang bebas daripada mana-mana parti politik. BERSIH adalah semula yang dilancarkan sebagai BERSIH 2.0, satu gabungan seperti pertubuhan-pertubuhan masyarakat sivil yang tidak bergabung berfikiran kepada mana-mana parti politik. Matlamat kami akan memantau kedua-dua belah jurang politik secara berkesan.Ahli-ahli Jawatankuasa Pemandu BERSIH 2.0 adalah seperti berikut:Dato 'Ambiga Sreenevasan, PengerusiAndrew KhooArumugam K.Farouk MusaMaria Chin AbdullahHaris IbrahimLiau Koh FahRichard Y W YeohToh Kin WoonWong Chin HuatYeoh Yang PohZaid Kamaruddin

Misi - Kepada peguam bela bagi bersih, sistem pilihan raya yang bebas dan adil.
E-mel - info@bersih.org, temmelee@bersih.org

asal usul pertubuhan BERSIH. rupanya pertubuhan ini telah lama wujud. tentang pertubuhan ini berdaftar dalam ROS aku tidak sure. tapi kalau ia benar tidak berdaftar kenapa dari tahun 2006 lagi tidak bubarkan saja pertubuhan ini. 

kenapa perlu katakan ia satu "PERHIMPUNAN HARAM"??? sebab majoriti ahli pembangkang? sebab polis tidak bagi permit?? sebab akan menjejaskan nama negara? sebab akan menyusahkan penduduk kota?? sebab tidak boleh keluar rumah?? sebab tidak boleh pergi pasar malam jalan TAR, shopping SOGO??? orang yang bijak memang akan bagi banyak alasan, well x nak kalah kan.. :)

sedangkan SULTAN MIZAN benarkan perimpunan ini dijalankan di stadium merdeka. selepas SULTAN MIZAN kata ok, still perlukan permit dari polis ke??? so skrang, POLIS lebih berkuasa pada SULTAN MIZAN. tahu x SULTAN MIZAN tu sapa??? AGUNG! lebih tinggi pangkat pada PERDANA MENTERI ni kan POLIS.. kalau u BERNIAT nak bunuh SULTAN MIZAN, if dia cakap u kene gantung sampai mati, tibe-tibe ada polis cakap x boleh AGUNG, sebb dia x bunuh pun AGUNG, dia hanya berniat nak membunuh. means u telah lawan ckp AGUNG.. fikir-fikirkan lah. memanglah keadaan macam nie many people takut nak kua rumah. asal penakut sangat?? u all salah ke?? yang u all nak pergi kat sana buat ape, pergi jela tempat lain. still boleh kua rumah kan..Malaysia yang penuh keamanan dan keharmonian, tiba2 ada pulak "PERHIMPUNAN HARAM" what tourism think?? for sure side negative kan. memanglah. Akan menyusahkan penduduk kota ala wei, bukannye hari2 kot perhimpunan nie, yang last diaorang buat pun tahun 2007. cuba fikir la. masa perhimpunan nie la nak pegi shooping la pasar malam la, nak g jalan2 la, nak balik rumah la. minggu lepas x nak pegi sana la, sini la pulak kan. pandai bagi alasan. :) ni nak tambah, yang konsert kat ICT tu 4 sure jalan jem, bersesak dengan orang ramai x pe pulak kan. suka la nak g GIG katakan.. :)

TOLONGLAH FAHAMI APA YANG BERSIH NAK

  1. BERSIHkan Senarai Undi (Daftar Pemilih)
  2. Reformasikan Undi Pos
  3. Gunakan Dakwat Kekal
  4. Akses Media Yang Bebas & Adil
  5. Tempoh Berkempen Minima 21 Hari
  6. Kukuhkan Institusi Awam
  7. Hentikan Rasuah
  8. Hentikan Politik Kotor

memang aku baru 20 tahun, kau nak cakap aku x layak nak cakap benda2 nie sebab aku x pernah mengundi lagi kan. ok, fine.. tapi main point aku no 7 and 8. aku dibesarkan di kelantan. kau nak cakap aku kolot tentang politik sebab negeri aku pembangkang. kolot giler, cinema x de, kene tutup aurat la and disco x de. aku nak cakap pun, aku bukan alim sangat tapi at lease, aku hormat TOK GURU aku. orang yang betul2 kenali dia akan tahu tentang dia. sejak dari dulu hingga sekarang RASUAH, RASUAH, RASUAH.!!! orang yang terlibat menteri, pihak atasan. jadi kes macam nie tak libatkan pulak dia dari parti mana kan. ITU YANG AKU MAHU!!! ok, maybe PEMBANGKANG ADA JUGAK MAIN RASUAH. sebab itu AKU NAK TUNTUTAN NIE DIBUAT!!! aku pun tak paham asal BERSIH cop PEMBANGKANG!! SEBAB SEMUA YANG KAMI NAK, SEMUA YANG KAMI TUNTUT BERTENTANGAN DENGAN GOV??? MACAM 2??? 

Perlu diingat bahawa apa yang dituntut bukanlah semata-mata untuk memberi kelebihan kepada parti pembangkang tetapi ianya adalah untuk keadilan sejagat. Tuntutan-tuntutan adalah demi pilihanraya bersih dan adil, bukan menuntut Perdana Menteri turun tahta dengan segera. Memberi laluan kepada tuntutan-tuntutan ini bakal menjadikan kerajaan Barisan Nasional diberi penghormatan sebagai pemerintah yang adil dan mutlak pada pasca PRU akan datang, tetapi terlebih dahulu memerlukan kemenangan.

if you side gov, nak ke menteri2 kita mengamalkan cara hidup dengan rasuah, politik kotor?? bukankah macam berlaku pada penindasan rakyat. diaorang kaya raya asset berjuta2 tapi poverty still happend. aku x cakap gov nie main kotor, dia ok sebab bagi kemajuan untuk rakyat, buat projek rumah kos rendah. ok bagus apa. aku pun nak negeri aku macam tu, tapi aku x nak hasil duit buat projek tu haram. kerja 2 bia la ikhlas. 

pasal politik kotor, kenapa gov dan pembangkang x leh face 2 face nak selesaikan satu masalah dengan elok. masing2 duk kata antara satu sama lain. SEBAB ITU PERHIMPUNAN BERSIH nak buat. nampak x side nie 2,2 salah, so bukannye BERSIH nie memihak pada PEMBANGKANG!! tapi MEMIHAKKAN KEPADA APA YANG RAKYAT MAHU.. :)

8 tuntutan pilihanraya bersih dan adil yang bakal diterjemah di atas jalanraya sekitar Kuala Lumpur mahupun di Stadium Merdeka besok ini tidak langsung diselesaikan atau diberi jalan yang baik oleh Perdana Menteri, walaupun dititah untuk mencari jalan yang bijaksana. Atau sememangnya kebijaksanaan Perdana Menteri kita pada hari ini tidak terlalu tinggi untuk berhadapan dengan rakyat? Ataupun hanya ketakutan yang menyelubungi diri Perdana Menteri dengan asakan gelombang kuning diraja oleh rakyat?

Disebabkan BERSIH habis duk caci warna KUNING!! AGUNG, SULTAN bukankah lambang warna KUNING.?? so...fikir-fikrkanlah. Tindakan merampas baju BERSIH tidak bermakna kami LUMPUH. setelah rampasan dibuat kemanakah baju2 itu semua.?? kenapa pihak polis tidak membakar terus baju tersebut..

kalau bukan kerana family aku, dah lama aku sertai perhimpunan ini. lunch tadi my mom call aku cakap jangan pergi, nanti susah, adik still belajar, umi ada 2 orang je anak, kalau adik kene tangkap ke cedera ke umi susah hati. jangan buat umi susah hati. bia lah diorang pergi, kita support dari belakang. asal niat kita baik, Insyaallah perhimpunan itu selamat. sebak hati ini dengar rintihan seorang ibu yang memahami hati dan perasaan anaknya. memandangkan family aku bekerja dengan gov, kalau apa2 terjadi pada aku susah. 

Person yang aku sanjung tak lain tak bukan my lecture. dia ajar aku LAW. aku memang hormat dia. dia selalu bercerita tentang apa yang terjadi dengan Malaysia sejak sem lepas lagi. aku tak sure la dia gov or pembangkang. tapi apa yang dia cakap mostly true. setiap cerita yang dia cakap membuat aku berfikir dan fikir. pagi tadi lagi membuat aku RESPECT pd sir sebb sir pakai baju BERSIH!!! sir memang TERBAEKK!!! dia pakai kemeja putih, dalam 2 pakai baju KUNING, BERSIH.!!! sir pakai baju BERSIH datang kerja.. x takut kene BAN ke sir??? buat apa nak takut, kita x salah!!! 

so, people fikir-fikirkanlah about this.! JANGAN INGAT BERSIH TU PEMBANGKANG! banyak pihak menentang hal ini kenapa? takut dengan gov?? takut kene buang keje?? takut nanti x de kemajuan?? takut x de subsidi good and services?? masing2 opinion.

Kempen BERSIH akan menemui kejayaan bersama menerpa sejarah pada tanggal 9 Julai 2011 di Stadium Merdeka yang penuh bersejarah. Kempen BERSIH tidak pernah haram, itu adalah fakta !!

PESANAN: semua yang menyokong BERSIH tidak kira berbeza agama, bangsa, kaum sama-samalah kita berjuang demi kerakyatan malaysia. Sama-samalah kita berdoa memohon keizinan pada-NYA. Amin...


                            "BERSIHKAN PILIHANRAYA, KEMBALIKAN HAK RAKYAT"
  



No comments:

Post a Comment